-

stanislaw-orda : [email protected].

Rejs linii Ryanair, samolot numer FL390 na trasie Ateny - Wilno w dniu 23.05.2021 r.

Opublikowany stenogram rozmów pilotów z białoruską kontrolą lotu (zapis z ostatnich ok. 18 minut lotu przed lądowaniem w Mińsku  -  w moim tłumaczeniu).
W nawiasach kwadratowych […] znajdują się przypisy mojego autorstwa.

******

(09 : 28’58”)
Pilot :
do Kontroli Ruchu Powietrznego  - centrum dyspozytorskie Mińsk   [dalej KRP],
dzień dobry, RYR 1TZ, FL 390 zbliża się do SOMAT .
[SOMAT  -  jeden z punktów na trasie przelotu;  RYR  -  Ryanair;  1TZ  -  nr lotu (TZ – kod dla systemu air-taxi Europe, czyli systemu wynajmowania lotów);  FL 390 -  oznaczenie samolotu.
Kompania lotnicza Ryanair dysponuje flotą 412 liniowców pasażerskich typu
Boeing 737]

(09 : 29’04”)
KRP:  -  RYR 1TZ, tu Mińsk, dzień dobry, nawiązany kontakt radiolokacyjny.

(09 : 30’49”)
KRP:   -   RYR 1TZ, Mińsk.
Pilot:   -  Tak, kontynuujcie.
KRP:  -  RYR 1TZ,  podajemy do waszej wiadomości, że dotarła do nas informacja od specsłużb ,
że u was na pokładzie znajduje się bomba , która może zostać aktywowana nad Wilnem.
Pilot;  -   1TZ,  Poczekajcie.

(09 : 31’17”)
Pilot:  -  О.K., RYR 1TZ. Moglibyście powtórzyć komunikat?
KRP: RYR 1TZ  -  Powtarzam, otrzymaliśmy informacje od specsłużb, że macie na pokładzie bombę, która może zostać aktywowana nad Wilnem.
Pilot:  -  Zrozumiałem, czekajcie.

 (09 : 31:42) 
KRP
:  -  RYR 1TZ , ze względów bezpieczeństwa zalecamy wam lądowanie w UMMS
[UMMS w kodzie ICAO - International Civil Aviation Organization  - jest oznaczeniem dla: 
Mińsk International Airport - 2, rejon Smolewicze
]
Pilot
:  -  W porządku, przyjąłem,  podajcie proszę alternatywę.

(09 : 32’59”)
Pilot:  -  RYR 1TZ
KRP:   -  RYR 1TZ
Pilot:   -  Bomba ...jednoznaczna wiadomość,  skąd ona się wzięłą? Skad macie o tym informację
KRP:   -  RYR 1TZ  -  proszę zaczekajcie.

(09 : 33’42”) 
KRP:  -   RYR 1TZ
Pilot:  -  Mówcie
KRP:   -  RYR 1TZ, pracownicy służb bezpieczeństwa lotniska powiadomili, że otrzymali tę  wiadomość na pocztę elektroniczną
Pilot:  -  Zrozumiałem, czy chodzi o służbę bezpieczeństwa lotniska w Wilnie czy w  Atenach?
KRP:   -  RYR 1TZ,  wiadomość poczta elektroniczna została przekazana do kilku lotnisk
Pilot :  -  Zrozumiałem, poczekajcie.

(09 : 34’49”)
Pilot:  -  Radar, RYR 1TZ
KRP:   -  RYR 1TZ.
Pilot:   -  Czy moglibyście podać nam częstotliwość (niezrozumiałe)towarzysta, abyśmy mogli (niezr.).
KRP:   -  RYR 1TZ , powtórzcie, jaka częstotliwość  jest wam potrzebna.
Pilot:  -   My chcemy to uzgodnić z с grafikiem kompanii, o ile jest taka możliwość  (niezr.).
KRP:  -  Potrzebna jest częstotliwość RYR?
Pilot:  -  Dokładnie
KRP:   -  Zaczekajcie, proszę
KRP:  -   RYR 1TZ, Proszę czekajcie
Pilot:  -  Czekam

(09 : 39’30”)
Pilot:   -  RYR 1TZ,  macie już namiar?
KRP:   -  RYR 1TZ , oczekujcie, czekamy na informację.
Pilot:  -  Czy nie możecie tak zrobić, żebym mógł zadzwonić na lotnisko, aby oni (niezr.) mogli mnie przekierować
KRP:   -  RYR 1TZ,   nie zrozumiałem, proszę powtórzyć raz jeszcze

(09 : 39’57”)
Pilot: -  Radar, RYR 1TZ.
KRP:   -  RYR 1TZ,kontynuujcie.
Pilot:   -  Czy możecie jeszcze raz podać kod IATA lotniska, na które władze rekomendowały lecieć?
KRP:   -  RYR 1TZ, przyjąłem czekajcie.
Pilot:   -  Dobrze, daję wam (niezr.).  Czy możecie jeszcze raz podać kod IATA lotniska, na które władze rekomendowały lecieć .
KRP:   -  RYR 1TZ, czekajcie
Pilot:   -  Zrozumiałem, czekam.

(09 : 41’00)
Pilot:  -  RYR 1TZ.
Pilot:  Naprzód
KRP:  kod IATA  -  MSQ (MSQ  - Narodowy Port Lotniczy „Mińsk”)
[ IATA  -  Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (International Air Transport Association)]
Pilot:  -  proszę powtórzyć
KRP:  -  kоd  IATA:  MSQ.
Pilot:   -  MSQ, dziękuję.

(09 : 41’58”)
Pilot:  -  RYR 1TZ,  Chciałbym się upewnić jaki jest powód rekomendacji, aby lądować w Mińsku, dlaczego tam?? To wyszło od zarządu lotniska wylotowego czy czy lotniska docelowego?
KRP:   -  RYR 1TZ, to są nasze  rekomendacje
[tzn. zarządu lotniska w Mińsku]

Pilot:   -   Proszę powtórzyć
KRP:   -  RYR 1TZ, to  nasza rekomendacja  
Pilot:   -  Mówicie, że to wasza rekomendacja?
KRP:   -  RYR 1TZ, Charlie - Charlie(w slangu  oznacza: „przyjałem”)

 (09 : 42’49’)
KRP:  - RYR 1TZ ,podajemy częstotliwość lądowania: 131.750
Pilot:   -  131.75 i mam kontakt ... (niezr.).

 (09 : 44’38’)
KRP:  -  RYR 1TZ,
Pilot:  -  Radar, RYR 1TZ
KRP:  -  RYR 1TZ, dajcie znać o swojej decyzji

 (09 : 44’52”)
Pilot:  -  Potrzebuję odpowiedzi, jaki kod (niezr.)  -  zielony, żółty, czy pomarańczowo-czerwony.
KRP:   -  Czekajcie

(09 : 44’52”)
KRP:   -  RYR 1TZ, odpowiedam:  kod czerwony.
Pilot:  -  w takim wypadku my potrzebujemy utrzymywać aktualną pozycję
KRP:  -  RYR 1TZ, przyjąłem, utrzymujcie swoją pozycję, trzymaj się FL 3890, wykonaj manewr  skrętu według  swojej koncepcji
Pilot :   -   Dobrze, będziemy utrzymywać pozycję FL 390 TZ 1 zgodnie z naszymi możliwościami.

(09 : 47’12”)
Pilot:  -  RYR 1TZ zgłasza sytuację nadzwyczajną:  MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY
 (sygnał SOS). Postanowiliśmy polecieć na lotnisko w Mińsku.
KRP:   -  RYR 1TZ,  przyjąłem MAYDAY. Czekajcie na koordynaty.
Pilot:   - RYR 1TZ, czekamy.

 (09 : 48’10”)
Pilot: -  RYR 1TZ żądamy obniżenia pułapu do dziesięciu tysięcy stóp.
KRP:   -  RYR 1TZ,  obniżajcie FL100 (zgodnie z żądaniem).

Pilot:  -  RYR 1TZ,  zniżamy się (niezr.)
KRP:  -  RYR 1TZ z obecnej pozycji weźcie kurs na KOLOS ( Кilo, Oskar, Lima, Oskar, Sierra)
Pilot:  -  RYR 1TZ,  kierujemy się w stronę KOLOS.

(09 : 50’15”)
KRP:  -  RYR 1TZ, czy mnie słyszysz?
Pilot:   -  RYR 1TZ, słyszę znakomicie
KRP:  -  Przyjąłem

 (09 : 50’24”) 
KRP
:  -  RYR 1TZ,  czy potrzebujecie informacji na temat lotniska lub pogody?
Pilot:  -  Mamy możliwość korzystania z ATIS  (niezr.) dla Mińska ...w wystarczającym stopniu.
[АТIS  - Airdrome Terminal Information Service;  automatyczny system informacji o lotnisku]

KRP:  -  RYR 1TZ,  potrzebna wam częstotliwość ATIS?
Pilot:  -  1 ТZ, zrozumiałem. Częstotliwość to  128.850,

(09: 51’50”)
KRP:  -   RYR 1TZ
Pilot:   -  1TZ, naprzód
KRP:   -  RYR 1TZ KOLOS 2N,  dolot, RW wykorzystanie 31R, zgłoście jeśli są wam potrzebne koordynaty
Pilot:  -  Dobrze, KOLOS... możecie podać (niezr.).
KRP:   -  potwierdzony  dolot do KOLOS 2N.
Pilot:  -  RYR 1TZ,  dolot KOLOS 2N, RW 31R,
KRP:   -  Częstotliwość ATIS : 128,850
Pilot:  -   28,85.

(09 : 52’29”)
KRP:  -  RYR 1TZ,  zgłoście listę pasażerów na pokładzie oraz  czy są  niebezpieczne bagaże.
Pilot:  -  Nie ma żadnych niebezpiecznych bagaży (...) potrzebny jest nam kurs 130, żeby zdążyć

(09 : 53’00)
 Pilot:  -  RYR 1TZ, zbaczam z kursu 130.
KRP:  -  RYR 1TZ zrozumiałem, kurs 130, niebo czyste
Pilot:  -  WILCO
[WILCO  - will comply;   zrozumiałem, będę się stosować]

(09 : 54’45”)
Pilot:  -   RYR 1TZ,  na pokładzie 133 osoby.
KRP: -  Przyjąłem,  133 osoby na pokładzie, dziękuję.

(09 : 55’33”)
KPR
:  -  RYR 1TZ, gdy będziecie gotowi, podajcie czas przylotu

(09 : 56’48)
Pilot:  -  RYR 1TZ zgłaszam zniżenie do 9000 stóp .
KRP:  -  RYR 1TZ, zejdź na FL 90.
Pilot:  -  RYR 1TZ, schodzę na FL90,

 (09 : 57’12”)
 KRP:  -  RYR 1TZ , w łączności z Mińskiem  podchodź kursem 125,9
Pilot:  -  RYR 1TZ,  125,9  

******

Port lotniczy w Mińsku pismo z zawiadomieniem o bombie otrzymał z adresu [email protected]

Artiom Sikorskij, dyrektor portu lotniczego w Mińsku odczytał tekst ww.  mail’a:

«My, żołnierze HAMAS, żądamy, aby Izrael wstrzymał ostrzał w sektorze Gaza. Żądamy, aby Unia Europejska zaprzestała popierania Izraela w tej wojnie. (…)
W tym samolocie została podłożona bomba. Jeśli nie spełnicie naszych żądań, bomba zostanie odpalona 23 maja nad Wilnem”
.

Rzecz jasna, rzecznik HAMAS zaprzeczył, aby jego organizacja miała cokolwiek wspólnego z tym mail’em.

Przekład z: 

https://www.gazeta.ru/politics/2021/05/25_a_13607066.shtml?datesubscribe=25052021&utm_source=email&utm_medium=gazeta_daily&utm_campaign=2021-05-25&utm_content=list_news&utm_term=title

 

******

Wykaz wszystkich moich notek na portalu "Szkoła Nawigatorów" pod linkiem:

http://stanislaw-orda.szkolanawigatorow.pl/troche-prywaty

 



tagi:

stanislaw-orda
26 maja 2021 17:06
35     2598    7 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

stanislaw-orda @stanislaw-orda
26 maja 2021 18:18

Taka zagadka. Dlaczego lotnisko w Wilnie, odległe o 70 km lotu, odmówiło przyjęcia tego samolotu?

I dlaczego na lotnisku w Mińsku załoga oczekiwała ok. 7 godzin na uzyskanie zgody na przylot do Wilna?

Zatem czyjego autorstwa była to ustawka?

zaloguj się by móc komentować

FrankBlack @stanislaw-orda 26 maja 2021 18:18
26 maja 2021 18:47

,,Zatem czyjego autorstwa była to ustawka?''

Zgłaszam sprzeciw, pytania są tendencyjne...

A całkiem serio, to możliwości są dwie a nawet trzy. Pierwsza to oczywista oczywistość, Władimir Władimirowicz P. i jego służby.

Co prawda nie wiadomo po co, na co i w ogóle, skoro jego służby mają Baćkę na widelcu i bardziej konwencjonalne a zarazem bardziej skuteczne metody nacisku.

Możliwość druga, to NATO i okolice. Za bardzo też nie wiadomo po co i na co, ale niech będzie że to oni.

I wreszcie trzecia mozliwość, która do mnie osobiście przemawia najbardziej: autonomiczna, z nikim nie skonsultowana ani nie uzgodniona, operacja Ukrainców. Pozazdrościli Bibiemu i odpalili taką małą prowokacyjkę... na miarę swoich potrzeb i możliwości.

I możliwość czysta, możliwość teoretyczna - przynajmniej na dzień dzisiejszy - to taka, że na pokładzie oprócz Romana P. i jego partnerki było ,,coś" jeszcze, ,,coś" o czym  nie wiemy, a czego obecności możemy jedynie się domyślać.

Baćko, Władimir Władimirowicz wiedzą czym ,,to" było, a zatrzymanie parki posłużyło za zasłonę dymną.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @FrankBlack 26 maja 2021 18:47
26 maja 2021 19:09

Akurat "oczywista oczywistość" to dla mnie wariant nr 2, ze szczególnym wskazaniem na Warszawę.

Co ciekawe, powietrzny korytarz dolotu na lotnisko w Wilnie  przebiegał nad terytorium Białorusi niedaleko atomowej elektrowni w Ostrowcu (rejon grodzieński).  Podejrzenie, że to moze być atak terrorystyczny na tę AE spowodowało koniecznośc asysty samolotu myśliwskiego (MiG - 29).

Niestety, nie ujawniono stenogramu rozmów załogi  samolotu lini Ryan Airlines (Ryanair) z litewską kontrolą lotu ani centrum dyspozytorkim lotniska w Wilnie.

Gdybysmy je poznali,  sprawa stałaby się znacznie bardziej  jasna.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @stanislaw-orda 26 maja 2021 19:09
26 maja 2021 20:26

co więcej, ów mail o bombie został jednocześnie wysłany (ostani adres nadawczy to Szwajcaria) do portów lotniczych w Atenach, Wilnie i Mińsku w momencie, gdy samolot wleciał w białoruską przestrzeń powietrzną (ale nie wcześniej, choć od startu z Aten lot trwał juz  dłuższy czas). Synchronizacja czasowo-przestrzenna tej ustawki wskazuje na zaplanowaną operację specsłużb.

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @stanislaw-orda
26 maja 2021 20:36

Łukaszenka zapodał że mail został wysłany z polskiego serwera.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @DYNAQ 26 maja 2021 20:36
26 maja 2021 20:46

i mamy tu chyba związek  z tym operatorem ABW, który był niedawno "wypadł" z okna na czwartym piętrze. Albo operator "spalił" akcję, albo jacyś operatorzy z innej słuzby wzieli go na spytki (konwejer - wystarczy stosowny zastrzyk, aby powiedział wszystko co wie), a potem się go pozbyto. W obu wypadkach jest to blamaż naszych służb  wskazujacy  zachodnim "sojusznikom", że nie za bardzo warto tu się angażować, skoro słuzby są nadal "infiltrowane".

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @stanislaw-orda
26 maja 2021 21:32

Ujęcie redaktora kanału NESTA - ma parę znaczeń. 

 Rozprucie w śledztwie bo 15 lat nie w kij dmuchał a synek na twardziela nie wygląda - ot pokazówka.

 Dane z komórki i laptopa czyli mapowanie sieci i kontaktów oraz technik komunikacji   - Białoruskie i Rosyjski FSB miało problem w czasie zeszłorocznych wydarzeń z zapanowaniem na  wyciekiem różnych filmików oraz na kontrolą kadr w służbach siłowych.

Obecnie Moskwa zasysa Miński i to się nie do końca podoba części lokalnych elit. Baćka walczy ale już o to czy pręty w klatce będą ze złota czy pozłacane.

Parę miesięcy temu prowokator z USA miał rozpoznać czy są gotowi do czynu i ujawnią się Białorusini ze struktur siłowych.  Bo część z nich gra z kanałem Nesta w formie przecieków.

Akcja z samolotem - bardzo osłabią Baćkę - UE w pełni oburzona, USA mówi Moskwie ot jest dar - rab dla was.

A Rosja no cóż umacnia się w Białorusi - i tu wypracowuje nową pozycję bo rozbraja [alb tak to określa] nowe sieci  opozycji białoruskiej i to z kręgów władzy. 

Ciekawa jest sytuacja w Warszawie - bo to litewska [a raczej niemiecki] strona odpowiadała za zabezpieczenie kontrwywiadowcze przy osłonie tego synka i jak go ruscy przechwycili to użycie zarejestrowanego w Polsce samolotu ośmiesza Warszawę. Co też skutkuje tym że Premier uruchamia struktury UE [ co czytam Berlin pozwolił Moskwie posprzątać gostkiem - białoruskimi siłownikami, Warszawa mówi  niech teraz Bruksela/Berlin  gra cyrk z oburzeniem].

Ponieważ media ruskie piszą jak w ciężkiej du....ie są teraz polskie służby i jej aktywa na Białorusi i jak to nic nie możemy - znaczyć by mogło synek nic ciekawego nie miał i w porę go w Warszawie odsunięto.

Kolejna kwestia to fakt że pomimo zakazu w Warszawie ląduje rejsowy białoruski samolot - a że LOT i Porty są w zasobach służb -czyli jakieś ich frakcje grają już jawnie z Berlinem  przeciw Polsce.

 Dla mnie ciekawszy jest jednak kontrakt na tureckie drony i wizyta w Ankarze - o tym warto pisać i jaki jest sukces z demaskacja sieci obcych agentur i lobby które krytykują tą umowę i te drony.

Ostatnie dni to pasmo sukcesów w demaskacji stanu naszych  sojuszy i postaw partnerów ale i nieprzyjaciół.

Biały Dom wstrzymuje sankcje wobec NS2 - czyli wszystkim wszem wobec głosi że wycofuje się z Europy Środkowej [no tu banderowcy dobrze się spisali gdy na ofertę rajdu na Donieck poprosili USA o dostawę F16 ze składów na pustyni]

Niemcy - odpalają wszystko co mają i nawet rezerwy w uderzeniach na Warszawę [pruska dywersja  w naszą energetykę - i ona by się tak nie udała gdyby nie durnowate kadry z nowego nadania i braki w nadzorze technicznym]

Praga o to są ancymony - PGE ujawnia dokumenty z dlugich lat negocjacji i analiz i co nie tylko chcieli wyłudzić 30 mln euro to zakapowali nas do TSUE wiedząc jak prusacy to wykorzystają. A tak bo pepiki chcą z tych swoich kopalń węgla  brunatnego położonych niedaleko sprzedawać węgiel do Polskiej elektrowni jak niemcy na kopalnie zamkną. Nie wiem co się w Pradze dzieje a to co oni tam wąchają i wali im w dekiel jak nie atak obsadę ambasady Rosyjskie  to uderzenie w kopalnie PGE. Albo niech dilera zmienią albo ten stary wykończy ich testowaniem nowy prochów.

Rosja - pokazuje jak jest słaba i w niedoczasie bo takie akcje musi odpalać z samolotem i to dla takiego synka. Tak bardzo  ma ciepło w Mińsku że potrzebuje pokazówki.

A tu wspomnę o debacie jak w sprawie Polskie Polityki Wschodniej odbyła się w Nowej Konfederacji - najciekawszy wniosek że nie mieliśmy takiej polityki bo nam na nią nie pozwolono i że wyszło to z uwagi że wolność  to nie przyniosła nam Solidarność a nam ją nadano. Ciecia RP - jest więc projektem nam zadanym a nie  przez nas budowany. 

Dziś co tą III RP nam zafundowali - nie potrafią zrozumieć że czas to pokrakę stawić na nogi a flekować i przyprawiać mocniej z kujawiaka.

Jest tak scena w filmie Kingsajz - "Nie kop Pana bo się spocisz"  i to można dedykować tak obecnej administracji  Białego Domu jak i ekipie urzędu kanclerz Niemiec oraz Kremla.

Jak byście byli tacy silni to byśmy mieli obsrane zbroje na widok waszego numeru na telefonu, bez potrzeby bicia nas gazrurką.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda
26 maja 2021 21:59

Wilno jest pod przemożnym wpływem Berlina...wiec tp Berlin za tą prowokacja stal...zreszta histeryczna reakcja UE na to tylko potwierdza to...taka prowokacja gliwicka...oczywiście Rosja sie cieszy...no ale Niemcy słyna z robienia prezentów Rosji...

Najgorsze w tym wszystkim jest, że te nasze baranki-pastuszkowie nie kumaja, że jak uda sie wysadzic Łukaszenke albo zhołdowac go przez Rosje, to ich dni sa policzone, bo wtedy stworzony zostanie nowy układ, a do nowego układu potrzebni sa nowi ludzie....oczywiscie jeszcze  gorsi ( już widac jak szykuja Holownie)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Nieobyty 26 maja 2021 21:32
26 maja 2021 22:04

z jednym się nie zgodzę, a konkretnie:

" Rosja - pokazuje jak jest słaba i w niedoczasie, bo takie akcje musi odpalać z samolotem i to dla takiego synka. "

Uważam, że Rosja była w tym przypadku raczej za kulisami tej rozgrywki. A jeśli coś ją w ogóle interesowało, to zawartośc laptopa "tego synka", ale nie on sam.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @OjciecDyrektor 26 maja 2021 21:59
26 maja 2021 22:06

amatorszczyzna w polityce ma krótki czas trwania

zaloguj się by móc komentować

FrankBlack @stanislaw-orda 26 maja 2021 22:04
26 maja 2021 22:42

Jeśli ,,synek" jest nikim - tu chyba się zgadzamy, ze to nikt ważny - to zawartość jego laptopa równa się zeru.

O wiele ciekawszy i jednocześnie dający do myślenia, jest korytarz nieopodal elektrowni atomowej...

Przyszła mi do głowy jeszcze jedna możliwość: ,,szkolna'' gra operacyjna, której celem jest szybka weryfikacja, lub zawężenie grona podejrzanych o to, kto sypie Rosjanom. W samolocie miało być ,,coś" jako przynęta, a Rosjanie to kupili, złapali haczyk, potem napredce sklecili bajeczkę o Hamasie i Baćka usadził ,,synka".

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @stanislaw-orda 26 maja 2021 22:04
26 maja 2021 22:47

To jest pewien trop - synek był mułem który dostarczył pewien pakiet. Tyle że jego rosyjska flama mogła zawartość dawno skopiować te dane i nie potrzebny był pokaz siły.

Symbolika zdarzeń - dla kogo miała być przekazem - jednym z istotnych  odbiorców był te białoruskie kręgi które czują się Rusią a nie Moskwą. 

Kto prowadził rozgrywkę  moskiewska frakcja Białoruskiego FSB we współpracy z Rosyjskim FSB, Niemcy przez litewskie ręce zdejmując ochronę z synka. Kto tam jeszcze maczał palce kto robił za łącznika itp. oraz itd.

Is fecit cui prodest - Uczynił ten, kto odniósł korzyść.

Widać korzyść Moskwy i Berlina a to już do zastanowienie jaką korzyść odniósł Londyn, Telaviw, Waszyngton.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @FrankBlack 26 maja 2021 22:42
26 maja 2021 22:59

Korytarz powietrzny obok elektrowni był pretekstem, aby samolot zawrócic z kursu na Wilno (gdyby poleciał do Wilna wówczas by wlasnie przelatywal obok i wystarczyłoby tylko nieco zboczyć z kursu, ale wówczas zareagowałyby automatyczne systemy obrony elektrowni, które zestrzeliłyby lajnera, a jesli nie one, to, w poblizu był MiG-29).
W Mińsku nie wiedzieli, kto co zaplanował, więc woleli nie ryzykować.

zaloguj się by móc komentować


szarakomorka @stanislaw-orda 26 maja 2021 22:59
27 maja 2021 10:10

Pytania:

Kto mu takim korytarzem polecił lecieć?

Specjalnie dla niego stworzyli taki korytarz?

Pilot po 15 minutach rozmów decyduje sie zmienić kurs?

Stenogram rozmów przekazany przez ruską agencję jest wyczyszczony?

Dlaczego nie ma, żadnych rozmów pilotow z innymi ośrodkami?

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @stanislaw-orda
27 maja 2021 10:19

A Rosja wykorzystuje.

"Odwołano lot Paryż-Moskwa. Rosja nie zgadza się na omijanie przestrzeni powietrznej Białorusi"

https://niezalezna.pl/397094-odwolano-lot-paryz-moskwa

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @szarakomorka 27 maja 2021 10:10
27 maja 2021 10:24

To nie są pytania do mnie.

To  są pytania do rzecznika rządu RP.

Kurs do Wilna został wynajęty (w systemie air-taxi Europe )

Białorusini zmienili mu kurs, bo bali się prowokacji przy EA w Ostrowcu.

 

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @stanislaw-orda
27 maja 2021 20:33

FL 390 - oznaczenie samolotu.

 

nie jestem ekspertem ale alternatywnie podawane jest inne wytłumaczenie:

... FL390 znajduje się na wysokości 39 000 stóp n.p.m., jak wskazuje wysokościomierz ustawiony na 29,92. .... Istnieje prawdopodobieństwo, że większość nie leci na wysokości 39 000 stóp. 29 mai 2011

 

Pewien rzeczoznawca zamieszkały w D ale pochodzący ze Wschodniej Europy wycenił te 390 feet na ok. 13 km. Jednak po wrzuceniu do sieci z tego namiaru wyskakuje 11 887 km.

Ekspert prawi, że to osobliwe, że będąc ok. 90 km od Wilna załoga nie kontaktuje się z lotniskiem w Wilnie o zgodę do lądowania. Normalnym jest, gdy smolot jest na takiej wysokości to schodzi do lądowania minimum 150 km od punktu docelowego aby oszczędzić pasażerom perturbacji.

 

[...als die Bombenmeldung kam und flog immer noch in Flugfläche 390, also etwa 13 Kilometer Höhe. Aus dieser Höhe sollte man den Sinkflug aber spätestens 150 Kilometer vor Erreichen des Zielflughafens beginnen.]

 

Krótko mówiąc kapitan był wiedział, że wyląduje w innym punkcie docelowym i nie przymierzał się do lądowania w Wilnie.

Skoro to była prowokacja to palce wirtualne wskazują na Zachód (NATO), który grzał w mediach temat i zamierza od poniedziałku wprowadzić sankcje wobec Białorusi.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @saturn-9 27 maja 2021 20:33
27 maja 2021 21:20

wówczas kod FL 390 zmi8eniał by sie w trakcie lotu, co byłoby raczej uciazliwe dla wszystkich kontaktujących się.

 Ale nie bede sie spierał. Moze ktos autorytatywnie to wyjasni.

 

Otózż pilot kontaktował se z lotniskiem w Wilnie i nie tylko .

Ale stenogram jest opublikowany z zapisów rozmów z kontrola lotniska w Mińsku, a nie z calością kontaktów załogi samolotu w tym newralgicznym czasie. Zakłądam, ze  zapisów tych innych rozmów nie poznamy.za duzo bysmy sie dowiedzieli.

Jest oczywiste, że była to przygotowana prowokacja przez tzw. ośrodki NATO.

Gdy władze Białorusi zostały ostrzeżone, że zostają  wciągnięte w pułapkę, starały się zminimalizować jej skutki (np. nie doszło do bardziej drastycznych reakcji wobec  lajnera, np. w związku z jego zboczeniem z kursu w stronę EA w Ostrowcu).

zaloguj się by móc komentować


Aquilamagna @stanislaw-orda
28 maja 2021 15:15

Kpt. Dariusz Kulik fajnie opowiada - jak zresztą na całym kanale Turbulencja.

Dziwi się trochę, że nie ma gadania z Wilnem, itd., paru rzeczy nie rozumie, ale korespondencję odczytuje jako dość standardową - rekomendacja Mińska i akceptacja pilota - a tezę o uprowadzeniu jako medialną histerię.

Czyli być może kamyczek do teorii, że pilot wiedział, gdzie wyląduje.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Aquilamagna 28 maja 2021 15:15
28 maja 2021 21:42

zlekceważenia tzw. rekomendacji otrzymanej z kontroli ruchu powietrznego to czysta "samowolka", czyli wzięcie całego ryzyka na własny garb. Wątpie, czy znalazłby sie pilot nie bedący w sytuacji przymusowej (czyli z przystawionym shot gunem do potylicy), któy mógłny zlekceważyć taka rekomendację. Rekomendacja oznacza, ni mniej ni więce, ze podajemy najlepsza opcję z bęacych do dyspozycji.

Jestem zdania, że w Mińsku otrzymali "cynk", że jest  zaplanowany jakis numer z przelotem tego samolotu koło BiełAEC w Ostrowcu i dlatego nie mogli dopuścic do dalszego lotu na tamtym kierunku.

Reszta to bajka dlamediotów, że chodziło w tym wszystkim o jakiegoś blogera. Aresztowali go, żeby przykryć żródło "cynku" demaskującego przygotowanie znacznie grubszej prowokacji.

Prowokacja wokół elektrowni atomowej nie udała się i dlatego jej animatorzy tak wściekle wyją.

zaloguj się by móc komentować

klon @stanislaw-orda 28 maja 2021 21:42
28 maja 2021 22:02

"Jestem zdania, że w Mińsku otrzymali "cynk", że jest  zaplanowany jakis numer z przelotem tego samolotu koło BiełAEC w Ostrowcu i dlatego nie mogli dopuścic do dalszego lotu na tamtym kierunku."


Czyli kolejna próba "wyłączenia prądu", tak jak w przypadku Turowa i Bełchatowa?
Nie będę zgadywał kto miłby z tego korzyść. Chociaż pofantazjuję :-)
Czy to oznacza, że była to próba odcięcia Polski od potecjalnego, dodatkowego źródła energii elektrycznej? 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @klon 28 maja 2021 22:02
28 maja 2021 22:35

Zakładam, że były jakies scenariusze alternatywne. Problem z elektrowniami atomowymi jest taki, że obiekty te sa bardzo silnie bronione przed atakiem z powietrza, takze przez autonomiczne systemy plotn.  Np. porwany samolot może zostać  nakierowany na taki obiekt (wersja "kami-kaze") i z reguły wówczas zostaje zestrzelony (vide: unicestwienie porwanego samolotu Boeing 757 na polach miejscowości Shanksville (Pensylwania) w dniu 11.09.2001 r. (lot 93 ). Dlatego zawsze taki "podejrzany" samolot dostaje asystę lotnictwa wojskowego.

Sprawa z Shansville została przysłonięta "hagadą" o tym, że to pasażerowie zaatakowali porywaczy i samolot się rozbił. Moim zdaniem samolot został zestrzelony przez myśliwiec USAF, gdyż leciał w kierunku elektrowni atomowej  Beaver Valley (Shippingport) w Pennsylwanii.

Czyli, moim zdaniem,  "uszyto"  podobnego rodzaju prowokację, ale w Mińsku połapali się w tym (ktos "spalił" ten gorszy scenariusz, więc rozgrywa sie  propagandowo wariant rezerwowy).
 

zaloguj się by móc komentować

tadman @klon 28 maja 2021 22:02
29 maja 2021 09:44

Chciałem przypomnieć wypowiedź Nigela Farage'a po Brexicie, że następnymi krajami wychodzącymi z Unii to będzie Polska i Dania.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @tadman 29 maja 2021 09:44
29 maja 2021 11:34

oba wymienione kraję nie weszły do systemu walutowego "węża (dusiciela) EUR".

zaloguj się by móc komentować

klon @tadman 29 maja 2021 09:44
29 maja 2021 12:15

Znaczy, że przed wyjściem "buchniemy" 770 mld a nastepniepowiemy:  pa,pa?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @klon 29 maja 2021 12:15
29 maja 2021 13:49

zobaczymy te 770 mld tak samo, jak własne uszy

zaloguj się by móc komentować

tadman @klon 29 maja 2021 12:15
29 maja 2021 15:07

Myślałem o tym, że przy mieszaniu w naszych polskich sprawach biorą udział Anglicy.

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @stanislaw-orda
4 czerwca 2021 11:19

Białoruś jest krajem sygnatariuszem chicagowskiej konwencji o miedzynarodowym lotnictwie cywilnym, która to konwencja zawiera , między innymi, następujące regulacje:
https://ulc.gov.pl/pl/prawo/prawo-miedzynarodowe/206-konwencje

Zgodnie z art. 1 tej samej Konwencji , państwa zrzeszone w Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego  - ICAO  (International Civil Aviation Organization):

Umawiające się Państwa uznają, że każde Państwo posiada całkowitą i wyłączną suwerenność
w przestrzeni powietrznej nad swoim terytorium.

Z kolei w art. 3 bis Коnwencji znajdują się nw. zapisy:  

a) Umawiające się Państwa uznają, że każde Państwo musi powstrzymać się od uciekania się do użycia broni przeciwko cywilnemu statkowi powietrznemu w locie oraz że w przypadku przechwycenia życie osób na pokładzie i bezpieczeństwo statku powietrznego nie mogą być zagrożone. Przepis ten nie powinien być interpretowany tak, aby zmieniał w jakikolwiek sposób prawa i zobowiązania państw ustanowione w Karcie Narodów Zjednoczonych.

b) Umawiające się Państwa uznają, że każde Państwo, korzystając z praw swojej suwerenności, jest uprawnione do żądania lądowania w jakimś wyznaczonym porcie lotniczym cywilnego statku powietrznego przelatującego nad jego terytorium bez zezwolenia albo jeśli są racjonalne podstawy do stwierdzenia, że jest on używany w jakimkolwiek celu niezgodnym z konwencją; może także przekazać takiemu statkowi powietrznemu wszelkie inne polecenia mające na celu zaprzestanie tych naruszeń. W tym celu Umawiające się Państwa mogą uciec się do wszelkich stosownych środków zgodnych z odnośnymi zasadami prawa międzynarodowego, łącznie z odpowiednimi postanowieniami konwencji, a szczególnie ustępu a) niniejszego artykułu. Każde Umawiające się Państwo zgadza się na publikowanie swoich obowiązujących przepisów odnoszących się do przechwycenia statku powietrznego.

c) Każdy cywilny statek powietrzny zastosuje się do polecenia wydanego zgodnie z ustępem b) niniejszego artykułu. W tym celu każde Umawiające się Państwo ustanowi wszelkie niezbędne postanowienia w ustawach lub przepisach krajowych, tak aby były one wiążące dla każdego cywilnego statku powietrznego zarejestrowanego w tym państwie lub eksploatowanego przez operatora, który ma swoje główne miejsce działalności lub miejsce stałego pobytu w tym państwie. Każde Umawiające się Państwo traktować będzie jakiekolwiek naruszenie ustaw lub przepisów jako karalne poprzez nakładanie surowej kary i przekazywać będzie opisy takich przypadków kompetentnym organom zgodnie z obowiązującymi przepisami.

d) Każde Umawiające się Państwo podejmie odpowiednie środki zakazujące umyślnego użycia jakiegokolwiek cywilnego statku powietrznego zarejestrowanego w tym państwie lub użytkowanego przez operatora, który ma swoje główne miejsce działalności lub miejsce stałego pobytu w tym państwie, dla jakiegokolwiek celu niezgodnego z niniejszą konwencją. Postanowienie niniejsze nie ma wpływu na postanowienia ustępu a) ani nie uchyla postanowień ustępu b) i c) niniejszego artykułu.

Ponadto zapis w art. 9  pkt c :

c) Każde Umawiające się Państwo może żądać, w warunkach przez siebie określonych, ażeby każdy statek powietrzny wlatujący do stref wymienionych powyżej w ustępach a) i b) wylądował tak prędko, jak to jest praktycznie możliwe, w porcie lotniczym wyznaczonym na terytorium tego Państwa.

Reasumując, władze Białorusi działały w tym konkretnym przypadku całkowicie lege artis, natomiast  dziki wrzask wszczynany przez płatnych łgarzy medialnych jak i parlamentarnych
o porwaniu, uprowadzeniu bądź zmuszeniu siłą do lądowania samolotu linii Ryanair, obliczony jest na to, że nikomu nie będzie chciało się pofatygować, by przeczytać np. wyżej zacytowane zapisy   Konwencji.

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @saturn-9 4 czerwca 2021 17:24
4 czerwca 2021 21:27

A nasze 'ratlerki" nadal ujadają według nieaktualnej już partytury.

Nikt im nie daje nowszej wersji, bo, zdaje się, przestały być potrzebne,

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @klon 28 maja 2021 22:02
5 października 2021 07:24

Obawiano się "powtórki" podobnej do zestrzelenia nad Donbasem malezyjskiego lajnera.

Śmierć sporej ilości "Bogu ducha winnych" ludzi zawsze wywoła "piorunujące"  wrażenie propagandowe.

Potem wystarczyłoby  już tylko rozegrać propagndowo taki event.
I Baćka byłby załatwiony bez potrzeby organizowania mu kolejnych "majdanów".

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować