-

stanislaw-orda : [email protected].

…. przekażcie sobie znak …. ,

albo nieprzesadnie długa refleksja o sprawach nieoczywistych.

Hebrajskie słowo szalom (shalom) przetłumaczone na  polski  jako „pokój”, nie oddaje sensu jego znaczenia. Co więcej, jestem zdania, że ten sens nie jest w ogóle rozumiany. Aby się o tym upewnić, wystarczy poobserwować reakcje wielu uczestników Mszy św. na tytułowe słowa kapłana.

W tradycji judaistycznej określenie shalom było rozumiane jako porządek ustanowiony przez Boga dla dobra ludzi. Ale znaczenia tego określenia jest w pełni zawarte w trzech hebrajskich terminach:
miszpat (mishpat), cadik (tsedeq) i szalom (shalom).

Mishpat, najczęściej tłumaczone jak „sąd,” oznaczało coś zupełnie innego, niż współczesne rozumienie tego słowa.  Określano nim panowanie porządku ustalonego przez Boga, co w rozumieniu Hebrajczyków oznaczało nieustanne rządy Jahwe jako króla. Z kolei tsedeq to są zasady na których ten porządek się opiera. Najczęściej tsedeq przekładane jest jako „prawość, sprawiedliwość”, choć trafniej sens tego terminu oddaje słowo „słuszność”.

Gdy u plemion hebrajskich okoliczni bogowie kanaanejscy złączeni zostali w osobie jedynego Jahwe, tsedeq został atrybutem tego boga. Rozumiano to w ten sposób, że wszystko, co słuszne i właściwe, poczynając od obdarzania pól odpowiednią ilością deszczu, a kończąc na gniewnym rozgromieniu nieprzyjaciół Izraela,  było zawarte w tsedeq. W ten sposób mishpat oraz tsedeq  stały się podporami tronu Jahwe. Natomiast shalom oznaczało szczęście i dobrobyt we wszelkich możliwych doczesnych wymiarach. Hebrajski zapis słowa szalom (pokój) ma ten sam rdzeń, co pokrewne słowo szalem  -  kompletny, doskonały. Pod terminem shalom rozumiany był np. dostatek materialny, zwycięstwo w wojnie, długie, spokojne i szczęśliwe życie. Jak z tego wynika, wszystkie trzy wymienione składowe warunkowały się wzajemnie.
Porządek ustanowiony przez Jahwe jako zasada tsedeq, zarówno w świecie natury jak i w relacjach
z innymi ludami, o ile był przestrzegany w państwie (królestwie), dopiero wówczas takie państwo (królestwo) zasługiwało na shalom. Oznacza to po prostu, iż na shalom trzeba było sobie zasłużyć  postępowaniem zgodnym z zasadami ustanowionymi przez Boga.

Jak zatem należy rozumieć słowo „pokój”?
Słowo „pokój” wg słownika ma w języku polskim dwa znaczenia; pierwsze oznacza  sytuację charakteryzującą się  brakiem trosk i kłopotów, czasem nazywaną spokojem ducha  oraz sytuację  braku wojny. Czyli prościej jest wyjaśnić czym pokój nie jest, ale to kompletnie nie wystarcza, aby wyjaśnić co oznacza szalompokój Boży.
Gdy Zmartwychwstały Jezus stanął przed uczniami, którzy wystraszeni siedzieli zamknięci („z obawy przed Żydami”*), i powiedział do nich: „Pokój wam!” (J 20,19) -  to przecież nie oznajmił im, iż ma pokojowe zamiary, albo że nie chce swoją obecnością  zakłócać im spokoju.
*(z obawy przed Żydami  -  vide:  http://stanislaw-orda.szkolanawigatorow.pl/herod-i-jezus-cz1 )

W Ewangelii wg św. Łukasza (Łk 1,28) jest opisana scena zwiastowania, która zaczyna się słowami archanioła Gabriela skierowanymi do Maryi: „Bądź pozdrowiona, łaski pełna, Pan z tobą”.
Słowa te, co poniektórym, znane są jako początek modlitwy „Pozdrowienie anielskie” (Zdrowaś, Maryjo…”).

Od wieków modlitwa ta utrwaliła się w polskiej tradycji, chociaż jej tekst nie odpowiada dokładnie greckiemu tekstowi Ewangelii. Jak od jakiegoś czasu wiadomo, zapiski ewangeliczne powstały właśnie w  języku aramejskim/hebrajskim, a dopiero później przetłumaczone zostały na język grecki, a jeszcze później na łacinę. A z niej na języki lokalne, w tym polski. W przekładzie greckim Archanioł Gabriel pozdrawia Maryję słowami: „Raduj się”. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, kiedy uświadomimy sobie, że anioł przemówił do Maryi w języku hebrajskim (lub aramejskim). Archanioł powiedział zatem „Szalom lach Mariam”, co dosłownie znaczy  „Pokój tobie, Maryjo”.
I  od takich słów zaczyna się „Pozdrowienie anielskie”, które odmawiane jest  w katolickim kościele rytu hebrajskiego w Izraelu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Katolicy_j%C4%99zyka_hebrajskiego

por. Szalom alejchem  - Pokój wam (Pokój temu domowi; domownikom niech będzie dany pokój).

Tym samym tradycyjnym żydowskim pozdrowieniem zwrócił się Anioł  do Gedeona (Sdz 6,23  -  Księga Sędziów):
Pokój tobie! Nie lękaj się, nie umrzesz!

Pozdrowienie takie odnajdujemy we wszystkich listach św. Pawła,  które zaczynają się zwykle: „Łaska wam i pokój”.

Według Franza Mussnera
Szalom zawiera w sobie następujące pojęcia: pokój, radość, wolność, integralność, pojednanie, wspólnota, harmonia, sprawiedliwość, prawda, komunikacja. Szalom panuje na świecie, gdy są uporządkowane wszystkie wzajemne relacje, stosunki między Bogiem a człowiekiem oraz między wszystkimi ludźmi. W słowie szalom zbiega się historia zbawienia i dzieje powszechne, spina ono jakby klamrą królestwo Boże i świat”.
https://de.wikipedia.org/wiki/Franz_Mu%C3%9Fner

A brat Efraim pisze na ten temat
 „Słowo szalom znaczy właściwie to, co jest zupełne. Ten, kto żyje w pokoju, to ten, kto jest spełniony, w kim wszystko stanowi spójną całość; kto nie jest rozdwojony, pęknięty. Nie może to być człowiek, który głowę ma zapełnioną sprawami zawodowymi, połową ciała przebywa w łóżku lub za stołem, albo oddaje się przyjemnościom”.
https://fr.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9rard_Croissant

Szalom oznacza więc pełnię istnienia. I dopiero na takim tle stają się bardziej zrozumiałe słowa Jezusa:
 „Pokój zostawiam wam, obdarzam was moim pokojem. Ale ja nie obdarzam was w taki sposób, jak czyni to świat” (J 14,27);
albo słowa św. Pawła:
 „A pokój Boży, który przewyższa wszelkie poznanie, będzie strzegł waszych serc i myśli w Jezusie Chrystusie” (Flp 4,7).

W Starym Testamencie (1 Krn 22,9  -  1 Księga Kronik ) występuje  pojęcie „mąż pokoju”:
Urodzi ci się syn, który będzie człowiekiem pokoju. Udzielę mu daru pokoju ze wszystkimi wrogami, którzy z nim sąsiadują. Będzie miał na imię Salomon ” (hebr. Szlomo – mąż pokoju).
[Szlomo ha-Melech  - król Salomon]

Prorok Izajasz zapowiada:  „Nazwano go imieniem […] Książę Pokoju (hebr. Sar-szalom)” (Iz 9,5).
Jest to tytuł mesjański.

 Z kolei prorok Micheasz pisze o Mesjaszu: „On sam będzie pokojem ”;  (Mi 5, 4).

A św. Paweł: „On bowiem jest naszym pokojem ” (Ef 2,14).
Zaś w swoim liście do Hebrajczyków przytacza  słowa z Psalmu 110, które  odnosi do Jezusa:
 „Tyś kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka”, wyjaśniając, że „Imię jego [Melchizedeka] oznacza najpierw króla sprawiedliwości, [melech-cadik], ale również  „Króla Szalemu”, czyli „Króla Pokoju” (Hbr 7,2).

Reasumując, zastanawia mnie jedynie, że celebransi, sprawujący przecież celebrę twarzą do „wiernych”, przechodzą do porządku nad zdawkowością i banalizacją strywializowanego totalnie gestu. I nie chodzi mi o zachowania w okresie tzw. pandemii, ale istniejące wszak już od wielu lat. Czyżby także oni nie znali genezy ww. terminu , bo że nie znają  go tzw. wierni to, oczywiście, żadne odkrycie.

******

Wykaz wszystkich moich notek na portalu "Szkoła Nawigatorów" pod linkiem:

http://stanislaw-orda.szkolanawigatorow.pl/troche-prywaty

 

 

 

 



tagi: szalom 

stanislaw-orda
23 maja 2021 13:22
14     1941    16 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

stanislaw-orda @stanislaw-orda
23 maja 2021 14:17

Parę dni temu (17.05.) minęło czterolecie mojego blogowania na "SN" (łącznie 218 notek). Szykowałem z tej okazji zamieścic jakąś obszerną, poważną notkę, ale że nie mogłem zdecydować się na konkretną, więc rozgrzebałem trzy tematy, żadnego w efekcie nie kończąc. Rozgrzebane tematy będę zatem edytował w późniejszym czasie, a, póki co, zamieszczam notkę krótszą i nie wymagającą (jak dla mnie) tak dużej fatygi.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @stanislaw-orda
23 maja 2021 17:22

Bardzo dobry temat notki na  Niedzielę Zesłania Ducha Świętego, no i dla podsumowania czterech lat.

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @stanislaw-orda
23 maja 2021 18:36

Podobnie jest ze słowem 'prawda'. Dla nas znaczy to "zgodność z faktami" a w hebrajskim słowo "emeth" znaczyło coś na czym można się oprzeć z pełnym zaufaniem. Zupełnie inaczej brzmią wtedy słowa Jezusa "Ja jestem Prawdą".

 

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @stanislaw-orda
23 maja 2021 19:12

 Pańskie teksty uważam za jedne z najlepszych na SN, oby więcej! Pozdrawiam i dzięki za dzisiejszą notkę, plus.

zaloguj się by móc komentować

olo @stanislaw-orda
23 maja 2021 20:32

widza i nie grzmia, ale nie mam wrazenia, ze przechodza do porzadku

podawanie reki na znak pokoju ostatnio wyszlo z mody i stukanie lokciami go nie zastapilo

zaloguj się by móc komentować

Perseidy @stanislaw-orda
23 maja 2021 20:46

Bardzo cenię pańskie teksty w SN

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @szarakomorka 23 maja 2021 17:22
23 maja 2021 21:28

Bardziej na inaugurację piątego roku

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @stanislaw-orda 23 maja 2021 21:28
23 maja 2021 22:50

To dobra wiadomość.

Dziękuję za cierpliwość.

 

Przepraszam  @szarakomorka .

 

zaloguj się by móc komentować


BTWSelena @stanislaw-orda
24 maja 2021 15:32

Oby ten piąty rok ,był dalej udany.Jest o czym pisać i komentować.Ale pan Stanisławie ma dłuższy staż,może nawet dłuższy niż na SN....notka dobra i w sam raz z pozdrowieniem...

zaloguj się by móc komentować

MZ @stanislaw-orda
24 maja 2021 15:55

Jak zwykle dziekuję i pozdrawiam...co tu komentować pod takim tekstem.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 24 maja 2021 15:32
24 maja 2021 18:15

łącznie ze cztery  razy dłuższy (w tym jako autor tekstów ok. trzy razy).

zaloguj się by móc komentować

Zbyszek @stanislaw-orda
31 maja 2021 06:36

Bardzo dobry i wartościowy tekst.

Jednak nie wiem, czy przywoływanie wypowiedzi brata Efraima, jest tu najszczęśliwsze. Oczywiście, jego działalność i czyny wcale nie wykluczają tego, że mógł powiedzieć coś słusznego czy pięknego, ale jednak...

 

" In 2008 Gérard Croissant was relieved of the exercise of diaconal ministry and forced to leave the community. At that time he was asked to withdraw to life a life of silence, prayer and penance; however, he continued to give talks to groups, but is in no way affiliated with the Community anymore. In October 2010 the Holy See sent Father Henry Donneaud as Pontifical Commissioner to replace the existing leadership of the Community and supervise its canonical changes towards an “Ecclesial Family of Consecrated Life” (under the authority of the Congregation for Institutes of Consecrated Life and Societies of Apostolic Life). On November 17, 2011, Father Donneaud announced that the founder of the Community, former-Deacon Gérard (Ephraim) Croissant, had committed "crimes against the moral law of the church" and had acknowledged "serious failures" in sexual matters, particularly in regard to sisters in the community, and also an underage girl, it said.[30] Even though "no charges have been ever pressed against him",[30] Father Donneaud adds “The Community of the Beatitudes is deeply ashamed of the failures of Ephraim, and expresses compassion and sorrow to the victims of the abuses. The new information about the gravely culpable acts committed by several of its members, in particular its founder, has led the community to move further ahead in the process of repentance and purification of its memory.” .[30][31] The present Statutes of the Community were renewed ad experimentum on June 29, 2014, for 3 years, under the guidance and support of the Vatican Congregation for Institutes of Consecrated Life. "

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Zbyszek 31 maja 2021 06:36
31 maja 2021 11:47

W jednych kwestiach mógł wyrażać trafne opinie, a w innych niekoniecznie.

Z czym masz więc problem, bo temat notki uważam za konkretnie określony?

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować