-

stanislaw-orda : [email protected].

szlak by trafił

Jestem mocno zszokowany pomieszniem grochu z kapustą  we wpisie pewnego blogera, którego nick zaczyna się na litery sm ... .
http://smieciu.szkolanawigatorow.pl/geopolityka-czyli-suwanie-palcem-po-mapie
Z jakiejś nieznanej mi przyczyny bloger ten postanowił zademonstrować swoją masywną niekompetencję w pewnym skomplikowanym temacie.

Wobec czego spróbuję przekierować nieco temat szlaku (niejednego) w stronę konkretów.

Otóż waga problemu bynajmniej nie w szlaku z Chin do portów na Bałtyku.
Kilka lat temu wybudowany został  duży, nowoczesny port w miejscowości Sabette w lemanie rzeki Obi (wschodnie wybrzeże płw. Jamalskiego) z wyjściem na Morze Karskie. Żeby jednak spełniał on rolę punktu przewozowego: kolej - kontenerowce morskie, musi być doprowadzona tam wydajna infrastruktura kolejowa. Ale to jeszcze potrwa kilka lat. Czyli istnieje realna opcja, aby z Chin wozić towary koleją na północ, a stamtąd drogą morską do Europy. Kolejny port, już  zatwierdzony do realizacji, ma zostać zbudowany znacznie bliżej Europy, a mianowicie w nadmorskiej (Morze Barentsa) miejscowości Indiga, gdzie są niezamarzające wody, który z kolei byłby uzupełnieniem Archangielska. Tu również trzeba wybudować kilkuset kilometrowy odcinek kolei. Gdy wspomniana infrastruktura kolejowa zostanie ukończona i połączona w jeden system, wówczas cały europejski północno-wschodni region Federacji Rosyjskiej łącznie z regionem uralskim stanie się olbrzymim hubem dla transportu towarów, zarówno z Chin jak i dla wywozu kopalin uralskich. Wówczas Bałtyk stanie się do tego celu zbędny, a poza tym, posiada wąskie gardło cieśnin duńskich, a Dania i jej cieśniny to gestia NATO.

Tak więc, jeśli Anglosaxons chcą utrącić podobne projekty, mające na celu ominięcie  ich monopolu na morzach i oceanach, muszą w miarę szybko sprowokować jakąś większą rozpierduchę w regionie, aby Rosja nie mogła skupić się na realizacji wspomnianych inwestycji, ale musiała przeznaczać zasoby na gaszenie pożarów, np. z okazji  problemu z Ukrainą.

******

Moje dotychczasowe teksty na „SN” pod linkiem :
http://stanislaw-orda.szkolanawigatorow.pl/troche-prywaty


 

 



tagi: północny jedwabny szlak 

stanislaw-orda
25 stycznia 2022 21:12
50     2307    13 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @stanislaw-orda
25 stycznia 2022 21:16

Oni tego nie utrącą unu, oni to przejmą. Rosyjska oligarchia im pomoże

zaloguj się by móc komentować

StaryNowy @stanislaw-orda
25 stycznia 2022 21:18

Cieszę się, że Pan wprost napisał to, co ja myślę od dawna. Przy okazji dziękuję za wszytskie ciekawe wpisy.

zaloguj się by móc komentować


smieciu @stanislaw-orda
25 stycznia 2022 21:40

aby  Rosja nie mogła skupić się na realizacji wspomnianych inwestycji, ale musiała przeznaczać  zasoby na gaszenie pożarów, np. na pograniczu z Ukrainą.

Czemu w takim razie Rosja prowokuje? Ściąga te wojska nad granicę. Przeprowadza manewry. Oraz organizuje imigrantów Baćce. Słowiem tworzy cały ten czarny wizerunek. Niech Pan odpowie na proste pytania. Coś się wydarzy na Ukrainie. Jakaś zadyma. Co powiedzą w TV, że kto zaczął? Kto jest agresorem? To jest jasne. Ale dalej, co sobie pomyślą tutaj ludzie? Według Pana?

1. Że Ruskie przystąpiły do podbojów, zajęć.

2. Że Ruskie bronią się przed Angolami?

Warto zauważyć że swoim ostatnim tekście naśmiewam się z punktu nr 1.

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @stanislaw-orda 25 stycznia 2022 21:25
25 stycznia 2022 21:46

Po co port nad Morzem Karskim to wyjaśnia mapka w wiki :

https://pl.wikipedia.org/wiki/Rosnieft

No i udziałowcy Rosnieftu.Exxon cały czas ciągnie ropę na Sachalinie.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @DYNAQ 25 stycznia 2022 21:46
25 stycznia 2022 21:51

Port jest po prostu potrzebny. Ruskim już portów nie wolno budować?

A poza tym, no właśnie Exxon. Ja wspominałem o Shellu. Angole robią tam świetne interesy. Po co to psuć?

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @smieciu 25 stycznia 2022 21:51
25 stycznia 2022 22:40

''Port jest po prostu potrzebny''-- No,na to nie wpadłem.

zaloguj się by móc komentować

Wrotycz1 @stanislaw-orda
25 stycznia 2022 23:11

Poprzez zablokowanie Ukrainy, Rosjanie zostaną wpuszczeni w inwestycje rozmaitych hubów, finansowane kredytem, wiadomo skąd. Zanim inwestycje zostana zakończone, koszty pracy w Chinach wzrosną, a w Europie zmaleją, nad czym pracuje wiele organizacji i instytucji, i nie będzie powodu kontynuować importu z Azji, w dotychczasowej skali. Ponadto istnieją granice zadłużenia-koszt obsługi długu, nawet dla państw europejskich czy UE, który ciągle rośnie, co przełoży się na wartość importu z Chin. W sumie Rosjanie zostaną z długami i nieużywanymi szlakami jedwabnymi. Wtedy nastąpi Wielka Smuta 2.0. i ostateczne rozwiązanie kwestii rosyjskiej, razem z 17 mln km2, do wykorzystania przez gangi angielskie, amerykańskie, chińskie. I niemieckie gdzieś w kątku. Moim zdaniem jest to horyzont 10-20 lat. Większość analityków o tym już wie, Rosjanie chyba nie, bo ideologia im nie pozwala na rozważanie  takich scenariuszy, a obecnie zarządzający światem zajmują dogodne dla siebie pozycje i spokojnie czekają opowiadając takie czy inne bajki.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Wrotycz1 25 stycznia 2022 23:11
25 stycznia 2022 23:44

Czyli...

...  Sabetta  to  CHABETA  ?!?!?!

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Wrotycz1 25 stycznia 2022 23:11
26 stycznia 2022 00:31

Demonstrujesz  typowy (klasyczny) "syndrom polski", czyli niedocenianie i lekceważenie Rosji.

Na świecie unikają popełnienia takiego błędu. Na pewno w Rosji sa bardzo solidni analitycy opracowujacy  wielokierunkowe warianty i strategie. I na pewno wiedzą o tym co wie większość nierosyjskich analityków , a niekiedy wiedza od nich nawet trochę więcej.

Chyba będę musiał popełnić szerszy tekst na ten temat, bo przedmiotowa   tematyka to  u nas prawdziwa "terra incognita".

Nie jest o zarzut pod twoim adresem, gdyż znakomita wiekszość wypowiedzi na temat wspólczesnej Federacji Rosyjskiej skażona jest na równi głęboka nieznajomością  i nierozumieniem  współczesnych tamtejszych realiów i ich znaczenia, jak też racjonaliowana tzw. rusofobią, czyli myśleniem życzeniowym na zasadzie, żeby Rosji nie powiodło się wszystko razem jak i  wszystko  z osobna.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Paris 25 stycznia 2022 23:44
26 stycznia 2022 00:46

 To jest od nazwy tamtejszej rzeczki Sabetta-jacha, która pochodzi z języka tamtejszego ludu, czyli Samojedów/Nieńców. Nie będę pisał, co ona oznacza po polsku, bo to nie ma nic do rzeczy, a zaglądających na ten blog obchodzi o tyle, że jesli nie mogą nic dodać merytorycznie, wówczas szukają  jakichś quasi kabaretowych skojarzeń.

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @stanislaw-orda
26 stycznia 2022 10:09

Zagospodarowanie Arktyki to potrzeby sieci kolejowy i tu przykładowe już trwające projekty

BELOMUR - od Archangielska do Permu

https://www-belkomur-com.translate.goog/en/belkomur/1.php?_x_tr_sch=http&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc

Chybna jeszcze istotniejszy jest projekt Северный широтный ход - Północna Linia Kolejowa.

Poniżej link do raportu i roli Chin w inwestycji

https://raportkolejowy.pl/polnocna-linia-kolejowa/

zaloguj się by móc komentować

atelin @stanislaw-orda 26 stycznia 2022 00:46
26 stycznia 2022 10:42

A może chodzi o morze i Kanał elgbląski?

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @gabriel-maciejewski 25 stycznia 2022 21:16
26 stycznia 2022 10:57

Dokładnie tak... Ruskie mają ambicje mieć pakiet większościowy (szlak pod swoją administracją). Dlatego pracują nad północnym przejściem próbując obrzydzić (przynajmniej do czasu otwarcia) opłacalność południowego. Obrzydzić nie znaczy zamknąć całkowicie, bo brytole na to nie pozwolą. A później albo się wszystkie zainteresowane strony podzielą/dogadają co do udziału w zyskach we wszystkich tych szlakach, albo będą sobie podnosić koszty... Chińczyk w końcu wszystkich pogodzi

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Nieobyty 26 stycznia 2022 10:09
26 stycznia 2022 10:57

Subskrybuję materiały z dwóch rosyjskojęzycznych SMI. Jest tego tyle, że mógłbym prowadzić blog monotematyczny. Musze  przebierać i dobierać publikacje wg  własnej  oceny najbardziej wartościowe.

Tekst nt.  rosyjskich (głównie rosyjsko-chińskich, ale rónież  z dodatkiem zachodnich) inwestycji w Arktyce, która będzie zasadniczym rozszerzniem tematyki zasygnaklzowanej  w notce obecnej,  zawieszę jutro (lub pojutrze).

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @atelin 26 stycznia 2022 10:42
26 stycznia 2022 11:11

Spójrz na mapę. W rejonie półwyspu Jamał i w szelfie Morza Karskiego znajduja się trzecie co wielkosci rozpoznane światowe złoża gazu ziemnego. Tam (na płw. Jamał) funkcjonują już trzy porty do obsługiwania statków do transportu gazu skroplonego (LPG) "- gazowców. Każdy z tych portów posiada instalację do skraplania gazu. A głownym operatorem w rejonie rosyjskiej Arktyki jest rosyjska firma NOVATEK, drugi po GAZPROMIE rosyjski holging pod względem wielkości wydobycia gazu.

 

zaloguj się by móc komentować



Nieobyty @stanislaw-orda 26 stycznia 2022 10:57
26 stycznia 2022 12:13

Wzmianka a tych dwóch z flagowych projektach Federacji Rosyjskiej na Syberii [ BELOMUR i Северный широтный ход] - ma ukazać bardzie czytelnikom a nie autorowi gdzie dziś koncentruje się uwaga Moskwy i gdzie ona w widzi szanse swego rozwoju.

Syberia, Daleka Północ, Daleki Wschód – to jest kierunek ekspansji a nie Zachodnie rubieże Federacji.

Rosja potrzebuje do marszu na wschód - technologii, kapitału w tym ludzkiego oraz zabezpieczenie rubieży przed ekspansją Zachodniego Świata.

W rozważanych analizach zdarzeń jest też i wersja – że wymuszone rozmowy i ustępstwa z strony USA to debata z IV Rzeszą o warunkach spokoju na ścianie zachodniej i dlatego też ostanie wypowiedzi [np. niemieckiego admirała czy chorwackiego polityka o Ukrainie w NATO] i posunięcie [blokada starych haubic estońskich] to przyzwolenie na prośbę Kremla.

By żołnierz rosyjskich wojsk kolejowych mógł budować spokojnie mijanki na trasie BAM-u a inżynierowie rozwiązywać problemy z budową w terenie BELOMU i Северный широтный ход - patrolują polscy żołnierze granice z Białorusią a ukraińscy grzeją się przy koksownikach w szczerym polu.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @atelin 26 stycznia 2022 11:19
26 stycznia 2022 12:17

Chodzi o to że morze jest be i dlatego mają powstać koleje, którymi Chińczycy będą wysyłać towary. Dlatego Ruskie budują porty by gaz wysyłać morzem a nie rurociągami, które pobudowane stoją puste.

zaloguj się by móc komentować

atelin @smieciu 26 stycznia 2022 12:17
26 stycznia 2022 12:47

Toż to szok, normalnie.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @smieciu 26 stycznia 2022 12:17
26 stycznia 2022 19:55

Jak zwykle bredzisz niepoczytalnie. A że ci basują, więc hajda trojka,non limit w nonsensach, rurociagi stoją puste, zaś zbiorniki  w państwach UE pełne są po brzegi.
Weź zimny prysznic, chociaż za efekt nie dam złamanego grosza (wziął  prysznic i tyż nic).

zaloguj się by móc komentować

smieciu @stanislaw-orda 26 stycznia 2022 19:55
26 stycznia 2022 20:48

Staram się wykazać absurdy tego co Pan pisze. Ale Pan nie jest w stanie dostrzec bezsensu obrazka, który kreuje. Z jednej strony pisze Pan o tym tym jak to Ruskie chcą (bo przecież nigdy tego nie zrobią) wybudować te koleje bo morze jest złe a z drugiej zachwyca się budową portów morskich. Dlaczego dla ruskich porty mają być ok a dla Chińczyków nie? Dlaczego ruskie porty mają być lepsze od ruskich portów. Pan NIE JEST w stanie odpowiedzieć na te proste pytania więc musi się zasłaniać inwektywami. (jak zwykle)

Pana logika wygląda następująo:

Chińczyki najpierw wrzucą towar na tory, który poprzez rosyjskie terytorium przebędzie tysiące km by dotrzeć do jakichś ruskich portów z ruską infrastrukturą na mroźnej północy. Tam towar zostanie przeładowany i popłynie do dalszych krajów drogą morską. Czyli będzie tak jak dzisiaj tylko z dodatkowym ruskim etapem. Dla mnie jest to tak idiotyczne że zwyczajnie ciekawi mnie jak Pan to zamierza wytłumaczyć. Ale wiem że Pan tego nie wytłumaczy gdyż boi się popaść w śmieszność.

Prawda jest taka że czyta Pan tych ruskich Bartosiaków i wydaje się że coś wie podczas kiedy oni jedynie piszą te swoje bajeczki, bo każdy kraj musi mieć swoich geopolityków od bajeczek.

Głównym zadaniem tych bajkopisarzy jest próba wykazania że Putin ma jakąś koncepcję. Jakiś pomysł na cokolwiek. Jest to niezbędne gdyż zwykłe, proste fakty pokazują że ta bidna marionetka ciągnie swój kraj do katastrofy. Gdyby nie ci bajkopisarze ludzie zaczęliby zadawać proste pytania. Np. sorki ale czyje są te pola naftowe na północy? Ruskie czy może ... tych złych Angoli?  Ile udziałów w Rosfniefcie mają obcy? Jaki zysk mają ruskie z budowy rur skoro mało kto chce kupować od nich gaz? Jaki sens ma ta domniemana budowa portów, terminali gazowych skoro ruskie tego gazu nigdzie nie wyślą.

Weźmy kolejną prostą rzecz, którą poruszyłem na początku a którą zbył Pan milczeniem gdyż bajkopisarze nie są w stanie dać odpowiedzi. Czyli czemu Putin kreuje całą tą grozę? Naciski.

Te są przecież znakomitym pretekstem dla Zachodu by wprowadzić sankcje. Z kim zamierza handlować Putin gdy te zostaną wprowadzone? Po co mu gazociągi? Terminale portowe? Już teraz Putin tłoczy minimalne przewidziane kontraktami ilości gazu. Gdy dołożone zostaną sankcje to co zrobi?

Pan tego zwyczajnie nie rozumie. Panie nie rozumie że Putin nie prowadzi żadnej wielkiej gry, która ma się przysłużyć Rosji gdyż Putin nie ma nic do powiedzenia. NS2 jest tutaj znakomitym przykładem. Co to za wspaniała inwestycja skoro trzeba było pokonać tyle przeszkód wszelakich, formalności, wylać morze pieniędzy bo ... sankcje właśnie! Do Pana nie dociera ile dodatkowej kasy na to poszło. A teraz co? Niemiecki sojusznik znowu rzucił kolejną kłodę. Znów coś nie gra, gaz nie może płynąć. Znów trzeba papiery, wylewać pieniądze. Wielka gra Putina!

Putin może sobie wiele rzeczy chcieć. Może mieć rury, porty, pociągi. Co z tego skoro ich praca i sens nie zależy od Putina.

Tutaj właśnie wychodzi cały absurd pańskiej koncepcji, która do Pana nie dociera: tory dla Chińczyków, porty tylko co z tego kiedy cały ten plan MUSI zakładać przyjazne stosunki z zachodem, ze światem. A skoro mają być przyjazne to po co Chińczyki mają się w to bawić? A za tą przyjaźń Zachód tak czy siak sobie każe płacić.

Tego właśnie nie rozumieją tutaj wszyscy domorośli geopolitycy od Jedwabnych Szlaków. Suwają sobie paluszkiem po mapie i wydaje im się że coś wiedzą. Tylko że jeśli ktoś przyjdzie i zada proste pytania to leżą i kwiczą. A ich koncepcje okazują się dziecięcą fantazją.

Dlaczego Putin prowokuje do nałożenia sankcji na siebie? - czyli Ruskie sobie szkodzą.

Dlaczego Angole naciskają na Rusków skoro prowadzą tam znakomite interesy a zdayma je uziemi. - czyli Angole sobie szkodzą.

Dlatego napisałem swój tekst. Ale dzieci poszły się obraziły na parę słów prawdy. Będą ciągnąć te Bartosiakowe koncepcje. Suwać palcem po mapie. Zostaną w swoich geopolitycznych pudełkach, w które te wszystkie Bartosiaki ich powsadzały.

I wiem - nic Pan nie odpowie. Nie jest Pan w stanie. Jak zwykle.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @stanislaw-orda
26 stycznia 2022 20:53

Errata, tam na początku powinni być:

Dlaczego ruskie porty mają być lepsze od chińskich (a nie ruskich) portów.

zaloguj się by móc komentować

olekfara @smieciu 26 stycznia 2022 20:48
26 stycznia 2022 21:20

Panie smieciu, gaz płynie, ropa płynie, węgiel jedzie, niech panie  nie pisze, że ruscy gazu nie wyślą. To są bajki dla grzecznych dzieci. Niech pan spojrzy na te dane dla Polski, pewnie nie inne dla Europy: "Głównym dostawcą paliw kopalnych do Polski jest Rosja. Jej udział w imporcie wzrósł do 87 proc. dla ropy naftowej, 72 proc. gazu ziemnego, 62 proc. dla węgla kamiennego"

Dlaczego  w drugę stronę nie idzie eksport, to inna para kaloszy.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @olekfara 26 stycznia 2022 21:20
26 stycznia 2022 21:41

Ależ wszystko płynie! Ja zadałem inne pytanie: dlaczego ma jechać.... No i to drugie po co ta kreacja napięcia na Ukrainie. Skoro w przypadku dalszej, gorącej eskalacji wedle wszelkiego prawdopodobieństwa będzie ograniczenie lub zatrzymanie tej wymiany.

Do tego zmierzam. Napisałem swój główny tekst bo chciałem jakoś wstrząsnąć tym całym geopolitycznym balastem, który według mnie zaciemnia obraz, przekierowuje go nie tam gdzie trzeba. Podczas kiedy dzieją się niedaleko nas istotne rzeczy, które jakiś cel mają.

A to co się rzuca w oczy to brak zysku jakiejkolwiek ze stron. No chyba że ktoś właśnie ma pomysł, wyjaśni kto i w jaki sposób ma na tym zyskać.

zaloguj się by móc komentować

pike @smieciu 26 stycznia 2022 20:53
26 stycznia 2022 22:05

Bo z nich jest bliżej  a zatem i taniej.

Z transportu kolejowego przez Rosję korzysta też Korea Poludniowa

i Japonia... Nie opłaca się zasuwać przez kanał Sueski skoro to co potrzebne 

jest u siąsiadów... Co nie oznacza, że z transpotu morskiego rezygnują....

Ważne są te pociągi które wyjeżdzają co tydziń z Europy  do Chin

Chiny potrzebują dużo różnych towarów np. leki z Wielkiej Brytanii, czy żywność z Polski i innych krajów....

zaloguj się by móc komentować

Paris @stanislaw-orda 26 stycznia 2022 00:46
26 stycznia 2022 22:38

I  slusznie,  bo...

...  kto  szuka  ten  znajduje  !!!

To  co  ja  znalazlam  -  to  wlasnie  takie  skojarzenie  kabaretowe,  ktore  jeszcze  spowodowalo,  ze  niezle  sie  posmialam,  a  co  ja  znalazlam,  to  juz  Ci  pisze  "chodzaca  merytorycznosci",  na  SN,  Stanislawie,...

..."Sabetta  jest  osada  furtowca.  Wioska  otrzymala  nazwe  od  lokalnej  rodziny  Sabe,  ktora  mieszkala  w  okolicy  i  odnosi  sie  do  reniferow  Herding.  Nazwa  samego  polwyspu  jamowego  oznacza  "koniec  konca"  -  jestem  maly  !!!

Potem  konstruktorzy  dodali  do  nazwy  wioski  drugie  "T",  zeby  port  morski  nabral  bardziej  miedzynarodowego  znaczenia...  bardziej  "po  wlosku"  !!!

 

Czyz  to  nie  moze  sie  kojarzyc  -  li  tylko  -  kabaretowo  ?!?!?!

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @pike 26 stycznia 2022 22:05
26 stycznia 2022 22:45

Niech sobie pociągi jadą. Po prostu nadano im jakąś nieproporcjonalną wartość. Jeśli nagle przestaną jechać nikomu krzywda wielka się nie stanie. To co może jechać koleją 2tyg może pewnie i 4tyg płynąć statkiem. Jeśli faktycznie czas się liczy to są samoloty. Szkoda że w tej graficzce nie podano kosztów przerzutu kontenera.

Na świecie obecnie dzieje się dużo rzeczy. Te w wokół Ukrainy, Białorusi nie rysują się ciekawie. Naprawdę mamy wierzyć że tu chodzi o te pociągi? Czy Chiny zaboli jeśli jutro te pociągi staną? A może mamy uznać że chodzi o te setki km torów, które dopiero mają powstać u Rusków? Za lat nie wiadomo ile?

Naprawdę ma chodzić o te szlaki?

Czy ktoś był w Chinach? Czy tam stoją tylko jakieś budki ze straganami i owocami? Ja czytałem że w ciągu paru lat wyprodukowano tam betonu więcej niż USA w cały XXw. A jeden most nad jakimś wąwozem zużył tyle stali co 50 wieży Eiffla a takich mostów w jednej prowincji jest tam ze 100. Bo górzysta. To tylko przykłady pokazujące nieprawdopodobny rozwój Chin. Niewiarygodna ilość wybudowanych rzeczy, wytworzonego bogactwa. I co? Czy to oznacza że ktoś straszliwie rżnął Chiny na tych morskich szlakach? Czy to oznacza że u nas produkt chiński jest drogi i dlatego bardziej opłaca się produkować w Polsce? Czy to oznacza że Chinole będą walczyć na śmierć i życie o tą kolej bo teraz z powodu morskiego transporu są robieni w bambuko?

Co jeśli transport torami do portu na Syberii a potem statkiem przyniósłby groszowe zyski? Jeśli w ogóle. Jaki zysk dla Rusków skoro to MUSZĄ być groszowe zyski gdyż drogi transport nie będzie ani w interesie Chinoli ani odbiorców ich towaru, który można wyprodukować gdziekolwiek. Np. w Malezji. Indiach. Czy z tamtąd też poprowadzą kolej? Ile lat miałby zająć zwrot takiej wielkiej iwestycji kolejowej. Podczas kiedy wystarczy wybudować statek na morzu torów kłaść nie trzeba.

Ludzie widzą szlak ale nie zadają sobie istotnych pytań. Np. dlaczego w ogóle istnieje jakiś szlak do Chin? Przecież USA mogły produkować na miejscu. A jeśli nie to w Meksyku. Lub gdzie indziej. Dla mnie w tej całej gospodarczej układance szlaki są drugorzędne. W normalnie działającej gospodarce pewnie nikt nie zawracał sobie tym głowy. Jest to problem wydumany zupełnie.

Owszem chiński szlak ma znaczenie. Ale polega ono na czymś innym. Nie na pieniądzach i zysku ani też na kontroli tego szlaku.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

pike @stanislaw-orda
26 stycznia 2022 23:19

Wartośc pociągów polega na tym , że są szybsze od kontenerowców już teraz. 

A mają być jeszcz szybsze i to da się zrobić.  Kotenerowce już szybciej pływać nie mogą.

Pociągi towarowe od dawna są długie na kilka kilometrów. 2 lub 3 km to już standard

przeważnie w dużych krajach.

Ten w Australi ma ponad 7 kilometrów.

Chińczycy do transportu węgla u siebie używają 3 kilometrowego.

Obniża to znacznie koszty.

A po za tym należy brąc pod uwagę, że tzw. transport kolejowy do Chin

przeistacza się w transport do Azjii...

zaloguj się by móc komentować

pike @pike 26 stycznia 2022 23:19
26 stycznia 2022 23:20

Miało być do smieciu.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Paris 26 stycznia 2022 22:38
26 stycznia 2022 23:46

Są  jeszcze opcje, że nazwa Sabetta wywodzi sęe  od:
- słowa "sabetta" , które jest nazwą kobiecego nakrycia głowy w języku Samojedów/Nieńców;
- dd nazwy kiedyś istniejącej na  tym miejscu,faktorii handlowej Sowieckaja, która ma takie wlaśnie brzmienie w narzeczu Samojedów (Nieńców) .

Do wyboru, do koloru.

Zaś nazwa półwyspu Jamał  w narzeczu Samojedów /Nieńców oznacza po prostu:

Ja - koniec, mał  -  ziemia,  czyli "Koniec ziemi"

zaloguj się by móc komentować

Paris @stanislaw-orda 26 stycznia 2022 23:46
27 stycznia 2022 00:24

Owszem,...

...  ale  nie  sa  juz  one  takie  "kabaretowe",

zaloguj się by móc komentować

Henryk-W @pike 26 stycznia 2022 23:19
27 stycznia 2022 00:31

No ale koszty utrzymania linii kolejowych i - o czym mało się pisze - potężnej zasilającej infrastruktury energetycznej do napędzania lokomotyw (chyba, że będą to parowozy - ale one są koszmarnie niewydajne) są bardzo duże. Wszędzie muszą być druty, słupy, stacje transformatorów, tysiące ludzi (specjalistów) od napraw, serwisów, przeglądów, likwidacji katastrof. Są duże straty na przesyle prądu (proporcjonalne do odległości). Koszty utrzymania sieci dróg i kolei trzeba ciągle ponosić, nie wystarczy tylko zbudować raz - to nie jest jak z drogą morską, która po prostu jest i będzie. Tu wszystko rdzewieje, wymaga przeglądów, ciągłych napraw, wymiany, nadzoru. Także zużycie jednostkowe energii na transport tony towarów jest też dużo większe niż po wodzie. Czy się będzie kalkulować? Mam pewne wątpliwości. Nawet przy obecnje technologi ten sumaryczny koszt transpprtu jest 6-10 razy większy. Znam opinię, że cały ten jedwabny szlak jest potrzebny Chinom bardzie do projekcji siły po lądach Azji, aby można było kontrolować różnych lokalnych (tu zaliczam też Moskwę) kacyków. Bo to jednak Azja jest i znacznie poważniejsi Indianie tam grasują niż na „Dzikim Zachodzie”.

zaloguj się by móc komentować

pike @Henryk-W 27 stycznia 2022 00:31
27 stycznia 2022 01:25

Chyba nie należy przciwstawić sobie szlaków transportowych morskich, kolejowych, drogowych czy lotniczych.

One się wzajemnie  uzpełniają w zależności od potrzeb....Dlatego o rezygnacji z jakiegoś sposobu transportu mowy nie ma.

To zielone to transport tylko milionów kontenerów

A ta linia kolejowa ma dawać 8  bilinów EU  rocznie...

 

zaloguj się by móc komentować

Pioterrr @stanislaw-orda
27 stycznia 2022 11:07

Nie znam się, więc się zapytam, odnośnie tego portu koło Archangielska.

1. Ile kontenerów może przewieźć jeden pociąg? Jakiś czas temu dotarł do Polski rekordowy skład 1 km, z 50 kontenerami. Więc średni skład 4 km to może być 250 kontenerów. Rekordowe składy to ponad 500 kontenerów, ale bądźmy realistami.

2. Ile kontenerów (składów takich pociagów) potrzeba na zapełnienie 1 statku konterowca? Wg wiki średni kontenerowiec to 3000 TEU. Czyli potrzeba 10 pociągów - im większy statek, tym wiecej pociagów potrzeba.

Ale też im większy statek, tym tańszy transport 1 kontenera. Małe kontenerowce to zapewne 1 pociąg.

3. Ile pociągów na dobę może dotrzeć i być rozładowanych na stacji końcowej? Skoro już wiemy, że potrzeba kilka pociągów na 1 statek, to oczekiwanie na kolejne wydłuża czas transportu do portu docelowego.

4. Co mają wieźć w drodze powrotnej te pociągi. Puste wagony podnoszą koszt transportu z Chin.

5. Taki drobiazg - "awaria" torów unieruchamia całą tą magistralę.

Jak się to policzy i doda koszty utrzymania linii kolejowej, to może się okazać, że to średnio się kalkuluje.

Ale kto bogatemu zabroni.

PS1. Jak coś pomieszałem to proszę skorygować, ale chyba widać jakie mam wątpliwości co do tego portu.

PS2. Jakoś nikt nie napisał o innej trasie kolejowej z Chin - a mianowicie do portu Gwadar w Pakistanie.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Pioterrr 27 stycznia 2022 11:07
27 stycznia 2022 17:07

 Ten port w m. Indiga już istnieje, chodzi o jego rozbudowę i połączenie z siecią kolejową. Natomiast kwestia, które polączenie kolejowe będzie realizowane w pierwszej kolejności, to nie jest jeszcze sprawa przesadzona. Najkrótsze (najtańcze)  byłoby przedłuzenie połączenia od m. Karpogory, połozonej jakieś 200 km na południe od Archangielska. Stamtąd do Indygi byłoby tylko ok. 450 km. Ale połaczenie miałoby znaczenie tylkop  lokalne. Większym priorytetem byłoby połączenie tego portu z całym rejonem okołouralskim, przez Uchtę, Troicko-Peczorsk, Chanty-Mansyjsk do Surgutu. Ale to  trasa długości ca. 1800 k , czterokrotnie dłuższa, nie wspominając o wielokrotności budowli inżynieryjnych typu mosty, etc.  Tyle ze z  Surgutu byłoby   juz połączenie do  Chin (jest nitka do Transsybu).  Nie wiadomo, czy ten większy  projekt wejdzie w fazę realizacji (i kiedy).

Trudno z  gory określić , jakiegp rodzaju  towary byłyby przewożone.

Należy rzecz traktować  w kategoriach dyweryfikacji tras już istniejących. Natomiast opcja związana z  przekierowaniem sporej masy transportu na północną drogę morską ma coraz więcej sensu, jako że przez coraz dłuższy okres roku jest to droga wolna od lodu. Ostatnimi laty czas ten jest wynosi już ponad jeden kwartał.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioterrr 27 stycznia 2022 11:07
27 stycznia 2022 22:54

Do 4.

Tosamocostatki.

:)

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @MarekBielany 27 stycznia 2022 22:54
27 stycznia 2022 23:13

Te projektowane trasy nowych połączeń kolejowych w północnych regionach Federacji Rosyjskiej nie będa wyłacznie wykorzystywane do obsługi ruchu towarowego: porty na północy - Chiny.
One mają za zadanie również "rozruszać" gospodarczo cały ten północny subarktyczny i arktyczny region, właczając go w intensywny  towarowy obieg . Realizacja zadań inwestycyjnych o tej skali  musi potrwać  jeszcze 10-15 lat, a tzw. Zachód stara się wyhamować ją nakładanymi pod byle pretekstem sankcjami.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @stanislaw-orda 27 stycznia 2022 23:13
27 stycznia 2022 23:20

"... nie będą wyłącznie wykorzystywane do obsługi ruchu towarowego ..."

Brr.

Latanie samolotami też nie pomoże.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @MarekBielany 27 stycznia 2022 23:20
28 stycznia 2022 08:58

Już tradycyjnie nie rozumiemy się.

zaloguj się by móc komentować


DYNAQ @Pioterrr 27 stycznia 2022 11:07
28 stycznia 2022 16:53

Można załadować piętrowo,tak jak w tym filmiku,tak ok 1 min.

https://www.youtube.com/watch?v=dxYiqTpLCRQ

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @pike 28 stycznia 2022 12:25
28 stycznia 2022 23:37

Ten film służy zaciemnieniu. Jako słuchowisko to owszem.

 

zaloguj się by móc komentować

Szarru-kin @pike 26 stycznia 2022 23:19
29 stycznia 2022 01:12

Wartość kontenerowców zaś jest taka, że w jednym można przewieźć średnio 15 000 kontenerów, a są takie które biorą znacznie więcje. Największy na świecie australijski 7,2 kilometrowy łamacz  to aż 600 wagonów Gdzie jest najdłuższy pociąg na świecie (ruarrijoseph.com) , zatem aby zrównoważyć przeciętny kontenerowiec pociąg musiałby mieć 180km długości.  

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Szarru-kin 29 stycznia 2022 01:12
29 stycznia 2022 04:46

Istnieja  takie rodzaje produktów dla których  priorytetem jest szybkość dostawy. Nikt nie twierdzi, że przewowy kolejowe wyeliminują transport morski. To są komplementarne środki przewozowe.

zaloguj się by móc komentować

Janko @stanislaw-orda
29 stycznia 2022 08:33

Proponuje otworzyc okno i zobaczyc co sie dzieje na naszym podwórku .
Mamy podwyzkę gazu ziemnego  dla firm o kilka set procent + blokada wydawania pozwoleń na przyłącza gazu ziemnego dla gospodarstw domowych na 2 lata .
Za oknem mamy jeszcze 
https://en.wikipedia.org/wiki/Świnoujście_LNG_terminal
Magazyny pełne a zbyt zerowy
Co sie robi ? Napisane powyzej.
Dzis cała Polska wymienia dysze z gazu ziemnego na LPG
Po co ?
Nie trzeba do tego żadnych przeintelektualizowanch teori.
I tak na końcu jest odbiorca który zapłaci za te wszystkie szlaki oplatajace ziemie.
Decyzja jest polityczna i tyle w temacie .

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Janko 29 stycznia 2022 08:33
29 stycznia 2022 09:49

Serio mnie to proponujesz?

A czy mógłbyś sprecyzować wg Ciebie stanowi "przeintelektualizowaną teorię"?

Wnioskuję, że tekst notki okazał się zbyt trudny jak na możliwości twojej percepcji.

Wątpię zresztą, czy przeczytałeś  więcej niż sam tytuł.

zaloguj się by móc komentować

Janko @stanislaw-orda 29 stycznia 2022 09:49
29 stycznia 2022 14:29

Komplementy zawsze cieszą .
Przeczytałem notkę + komentarze i się dowiedziałem o  rozgrywkach oddalonych o kilka tysiecy kilometrów .
Zadowolony ?

Natomiast nie dowiedziałem się kto mi wystawi najmniejszy rachunek a kto najwiekszy ?
Pozdrawiam 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Janko 29 stycznia 2022 14:29
29 stycznia 2022 15:31

Proponuję, abyś sam napisał notkę na temat, który uważasz za interesujący.

Bo po co masz się dręczyć czytaniem tekstów, które Ciebie nie interesują.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować